Digitális kompetencia
Hogyan tudom fejleszteni a tanulók digitális kompetenciáját a matematika tárgyon belül?
„A digitális kompetencia felöleli az információs társadalom
technológiáinak (információs és kommunikációs technológia, a továbbiakban IKT)
és a technológiák által hozzáférhetővé tett, közvetített tartalmak magabiztos,
kritikus és etikus használatát a társas kapcsolatok, a munka, a kommunikáció és
a szabadidő terén. Ez a következő készségeken, tevékenységeken alapul: az
információ felismerése (azonosítása), visszakeresése, értékelése, tárolása, előállítása,
bemutatása és cseréje; digitális tartalomalkotás és -megosztás, továbbá
kommunikációs együttműködés az interneten keresztül.”
Nagyon tetszik a megfogalmazásban a „kritikus” jelző. Ha nem
kritikusan kezelem például az internetes tartalmakat, könnyen tévutakra
vihetnek a hamis információk.
A következő néhány dolog jutott eszembe a matematika és a
digitális kompetencia kapcsolatáról.
- Sokan úgy látják, hogy a diákok körében előtérbe került a közös gondolkodás, feladatmegoldás. Sokszor szívesebben kérnek segítséget egymástól a gyerekek, mint a tanártól. Ez már tér- és időbeli korlátok közé sincs szorítva. Az osztályok létrehozhatnak facebook csoportot, vagy más közös felületet, ahol segíthetnek egymásnak, gondolkodhatnak együtt. Sokszor a matematikai szimbólumokat begépelése nem a legegyszerűbb, ezért érdemes más eszközöket is igénybe venni. Ilyen lehet az, ha felveszik a feladatmegoldást és azt osztják meg egymással, vagy ha egy ábrát küldenek el a társaiknak.
- Az Excel-t szinte mindenki ismeri, de legtöbben az alap dolgokon kívül nem sokat tudnak. Érdekes lenne felfedeztetni a diákokkal a lehetőségeket, amiket ez a program tartalmaz. Rengeteg matematikai példánál lehetne alkalmazni, kihasználva a tulajdonságait. (Olyan táblázatot is lehet akár készíteni mindenféle adattal, hogy ha egy adatot megváltoztatunk, akkor minden megváltozik.)
- A Geogebrával nagyon jól szemléltethetőek a függvények és a geometriai feladatok.
- A matematikai logika témakörnél remek feladat lehet, hogy keressenek a hírekben, cikkekben, bejegyzésekben (matematikai) logikailag helytelen állításokat. (Rengeteg van belőlük, mivel a köznyelvben kicsit mást jelentenek ezek a fogalmak.)
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése